Kilka słów o Straży Pożarnej
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Wałbrzychu stanowi aparat pomocniczy Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Wałbrzychu. Działamy na terenie powiatu grodzkiego obejmującego teren gminy Wałbrzych oraz ziemskiego obejmującego teren gmin: Boguszów - Gorce, Jedlina Zdrój , Szczawno-Zdrój, Czarny Bór, Głuszyca, Mieroszów, Stare Bogaczowice i Walim.
Komenda miejska ma swoją siedzibę w Wałbrzychu przy ul. Matejki 5.
Komenda Miejska PSP w Wałbrzychu jest Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej dla w/w powiatów posiadających łączną liczbę mieszkańców przekraczającą 200 tysięcy a nie większą niż 600 tysięcy.
Komórkami organizacyjnymi Komendy Miejskiej PSP w Wałbrzychu są:
- Wydział Operacyjno - Szkoleniowy w tym Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego,
- Wydział Kwatermistrzowsko - Techniczny w tym Punkt Naprawy i Konserwacji Sprzętu,
- Wydział Organizacyjno - Kadrowy,
- Wydział Kontrolno - Rozpoznawczy,
- Wydział Finansów,
- Stanowisko d/s BHP, spraw obronnych i profilaktyki zdrowotnej.
W skład komendy miejskiej wchodzą następujące jednostki ratowniczo - gaśnicze:
- Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza Nr 1 Państwowej Straży Pożarnej z siedzibą w Wałbrzychu przy
ul. Przemysłowej Nr 1, - Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza Nr 2 Państwowej Straży Pożarnej z siedzibą w Wałbrzychu
przy ul. Piasta Nr 3, - Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza Nr 3 Państwowej Straży Pożarnej z siedzibą w Wałbrzychu
przy ul. Noworudzkiej Nr 16.
Zakresy działania komórek organizacyjnych komendy miejskiej
Do zadań Wydziału Operacyjno - Szkoleniowego, w tym Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego należy w szczególności:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz opracowywanie planów ratowniczych powiatu i ich bieżąca aktualizacja,
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ratowniczo - gaśnicze,
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego,
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego,
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych,
- przygotowywanie analiz w sprawach dotyczących tworzenia, likwidacji i organizacji jednostek ratowniczo - gaśniczych,
- analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego w sprzęt ratowniczy i środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory oraz przedstawienie wniosków w tym zakresie,
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego,
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania komendanta miejskiego,
- ustalenie potrzeb w zakresie wyposażenia stanowiska kierowania komendanta miejskiego w sprzęt i urządzenia umożliwiające sprawne dysponowanie oraz kierowanie, siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego na obszarze powiatu oraz umożliwiające współpracę z wojewódzkim stanowiskiem koordynacji ratownictwa,
- dysponowanie siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego na obszarze powiatu,
- analizowanie i wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy miejskiej i jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego. Planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze powiatu,
- utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami mediów,
- analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania, dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi,
- obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
- analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz kontroli prowadzonych w jednostkach ratowniczo - gaśniczych i jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie,
- przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
- prowadzenie szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
- organizowanie zajęć wychowania fizycznego i imprez sportowych,
- prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków,
- prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
- prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych,
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego na terenie powiatu,
- współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich.
Do zadań Wydziału Kontrolno - Rozpoznawczego należy w szczególności:
- analizowanie stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Państwową Straż Pożarną,
- opracowywanie wyników czynności kontrolno - rozpoznawczych dla potrzeb analizy stanu bezpieczeństwa województwa,
- inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego powiatu,
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń technicznych, chemicznych i ekologicznych,
- zajmowanie stanowiska w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
- opracowywanie dla potrzeb administracji publicznej opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego i terenów,
- wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
- uzgadnianie sposobów połączenia urządzeń sygnalizacyjno - alarmowych z komendą miejską lub jednostką ratowniczo - gaśniczą,
- załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego , dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych.
Do zadań jednostek ratowniczo - gaśniczych należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów , klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych oraz podczas likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne podmioty ratownicze,
- prowadzenie działalności na rzecz utrzymania jednostki w stałej gotowości operacyjno – technicznej,
- współdziałanie z innymi podmiotami ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie działania jednostki w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
- prowadzenie rozpoznania w zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na obszarze powiatu,
- organizowanie ćwiczeń i doskonalenia zawodowego.